Uczniowie Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Wojkowicach Kościelnych wzięli udział w internetowych konkursach organizowanych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej dotyczących patriotyzmu, historii oraz mediów.
Zadaniem szkoły jest uczyć szacunku do przeszłości. W obecnych czasach pielęgnowanie uczuć patriotycznych jest bardzo potrzebne, gdyż patriotyzm jest jak powietrze, dopóki nas otacza, żyjemy nie dostrzegając go, lecz gdy go zabraknie – zginiemy. Obowiązkiem młodego pokolenia Polaków jest pielęgnowanie pamięci o naszych przodkach, którym zawdzięczamy wolność.
„Opowiem ci o wolnej Polsce” to program przygotowany m.in. przez Instytut Pamięci Narodowej, Muzeum Powstania Warszawskiego oraz CEO. Celem programu było przybliżenie młodym ludziom – uczniom, wydarzeń związanych z najnowszą historią Polski, pokazanie w jaki sposób kształtowało się społeczeństwo obywatelskie. Kolejne przedsięwzięcie: „Wirtualny Festiwal Historii Najnowszej” dotyczyło wydarzeń w Polsce po II wojnie światowej. Zmagania uczniów rozpoczęły się punktualnie o godz. 10.00 w pracowni komputerowej. Uczniowie co 20 minut mieli do wykonania polecenia on- line. Zadania były bardzo ciekawe i miały różną formę np. krzyżówka, rebus, dopasowanie ilustracji do wydarzeń, wyjaśnianie pojęć. Dodatkową pracą było stworzenie sondy o patriotyzmie. Uczestnicy w ramach konkursu nagrali krótki wywiad z uczniami szkoły. Wywiady, które zebrali były bardzo dojrzałe. Okazało się, że uczniowie doskonale wiedzą, co to jest patriotyzm, jak okazywać miłość i szacunek do Ojczyzny. Zmagania uczniów trwały trzy godziny. Dzięki udziałowi w wirtualnym festiwalu poznali oraz pogłębili swoją wiedzę na temat najnowszej historii Polski. Mieli również okazję kształcić dodatkowo umiejętności dziennikarskie m.in. przez przeprowadzanie wywiadu. Festiwal był dobrą zabawą oraz formą rywalizacji na poziomie ogólnopolskim.
Kolejnym konkursem, w którym brali udział był program „Włącz się. Młodzi i media” prowadzony przez CEO wraz z Fundacją Evens. Celem programu była nauka mądrego obcowania ze środkami masowego przekazu, krytycznego, ale zarazem kreatywnego i odpowiedzialnego korzystania z możliwości, jakie stwarzają media. Uczniowie wyszukiwali i analizowali informacje pojawiające się w prasie, radiu, telewizji i internecie. Dzięki temu wykształcili postawę krytycznego i świadomego odbioru treści przekazywanych przez media. Uczniowie w czasie trwania konkursu mieli do wykonania quizy, zadania dotyczące „czwartej władzy”: prasy, radia, telewizji i internetu.
Wszystkie konkursy były dobrą okazją, żeby sprawdzić swoją wiedzę, umiejętności, rozwijać swoje zainteresowania i pasje oraz doskonale się bawić.
Red. Patryk Filipczyk
„WOJKO”