Odwiedź nasz kanał na YouTube - ZSPWK PLAY
ZAKOŃCZONA
OPIS ZASAD INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ POD HASŁEM „AKADEMIA EKOLOGICZNA”
Wstęp.
Niniejsza innowacja pedagogiczna powstała jako efekt uczestnictwa dwóch autorek w projekcie „Zrównoważony rozwój” w ramach finansowanego przez Unię Europejską programu „Uczenie się przez całe życie – Grundtvig”. Jest to projekt partnerski realizowany przez gminę Siewierz wspólnie z Irlandią, Finlandią i Danią. Jego celem jest poznanie sposobów i technik nauczania o ochronie środowiska i zrównoważonym rozwoju w różnych krajach europejskich, a także wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.
Obserwując mieszkańców naszej gminy i ich dbałość o środowisko naturalne odnosi się wrażenie, że edukacja ekologiczna nie jest dostateczna. Dlatego też postanowiłyśmy uwrażliwić na piękno i potrzeby przyrody młodych mieszkańców gminy – uczniów naszej szkoły, co zaowocuje w przyszłości poczuciem odpowiedzialności społeczeństwa za stan środowiska naturalnego.
Rodzaj i zakres innowacji.
Proponowany przez nas program innowacji pedagogicznej ma charakter metodyczno-organizacyjny, gdyż dotyczy zmian w organizacji kształcenia i wychowania oraz metod pracy dydaktycznej i wychowawczej. Zakres jej obejmuje podstawowe zagadnienia edukacji przyrodniczej i związanych z nią ścieżek edukacyjnych. Koncepcja ta jest zgodna z podstawą programową nauczania biologii w gimnazjum. Obejmować będzie także treści edukacji ekologicznej i edukacji regionalnej.
Innowacja będzie realizowana od września do czerwca roku szkolnego 2009/2010 i będzie adresowana do wybranych uczniów klas I – III gimnazjum chętnych do udziału w programie.
Program niniejszej innowacji zakłada nauczanie poza budynkiem szkoły – w terenie. W tym celu raz w miesiącu odbędzie się wyjście lub wycieczka do atrakcyjnych ekologicznie miejsc, gdzie uczniowie będą mieli możliwość zdobywania wiedzy w ciekawy sposób, bo obcując z naturą. W naturze uczniowie będą prowadzić proste doświadczenia oraz będą dokonywać bezpośrednich obserwacji przyrody, poznają zagrożenia przyrody oraz sposoby przeciwdziałania im, poznają metody ochrony środowiska. Z każdego wyjścia uczniowie sporządzą sprawozdania, które zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły. Artykuły na temat realizacji innowacji opublikowane zostaną również w szkolnej gazecie „Gimnazjalista” oraz w gazecie lokalnej „Kurier Siewierski”.
W realizację innowacji zaangażowani będą uczniowie dwóch szkół z terenu naszej gminy: Zespołu Szkół w Siewierzu oraz Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Wojkowicach Kościelnych. Wspólne zdobywanie nowych doświadczeń podczas wyjazdów i wyjść pozytywnie wpłyną na integrację młodzieży i mamy nadzieję zaowocują długoletnimi przyjaźniami.
Cele innowacji:
· uwrażliwienie uczniów na piękno przyrody, ale również na jej potrzeby,
· kształtowanie postawy szacunku wobec przyrody,
· kształtowanie poczucia odpowiedzialności uczniów za stan środowiska przyrodniczego,
· kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska naturalnego,
· kształtowanie nawyków proekologicznych w życiu codziennym,
· poznanie i zrozumienie przez uczniów współzależności elementów przyrody ożywionej i nieożywionej,
· dostrzeganie przez uczniów współczesnych zagrożeń przyrody,
· wdrażanie uczniów do poznawania przyrody poprzez bezpośrednie obserwacje oraz prowadzenie prostych badań laboratoryjnych,
· integrowanie uczniów Zespołu Szkół w Siewierzu i Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Wojkowicach Kościelnych,
· wdrażanie uczniów do redagowania sprawozdań i artykułów,
· rozwijanie zainteresowań uczniów,
· zwiększenie atrakcyjności organizacji i metod nauczania.
Treści nauczania, których dotyczy program innowacji:
· relacje wewnątrz- i międzygatunkowe w przyrodzie,
· działania człowieka w środowisku przyrodniczym i ich konsekwencje,
· przyczyny i skutki niepożądanych zmian w atmosferze, biosferze, hydrosferze i litosferze,
· różnorodność biologiczna – znaczenie jej ochrony,
· główne zabytki przyrody w regionie.
Spodziewane efekty wdrożenia innowacji (osiągnięcia uczniów):
· nabycie pozytywnego stosunku do przyrody oraz szacunku wobec niej,
· wzrost świadomości ekologicznej uczniów,
· dostrzeganie konieczności ochrony środowiska naturalnego,
· dostrzeganie, opisywanie i wyjaśnianie związków między naturalnymi składnikami środowiska, człowiekiem i jego działalnością,
· krytyczna analiza relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska,
· ocenianie zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku oddziaływania człowieka i ich wpływu na jakość życia,
· dostrzeganie walorów przyrodniczych najbliższego regionu,
· umiejętność analizowania i interpretowania wyników obserwacji i doświadczeń wraz z ocena ich wiarygodności,
· ocenianie zmian zachodzących w środowisku przyrodniczym w wyniku oddziaływania człowieka,
· umiejętność przestrzegania zasad ładu i porządku w miejscach publicznych,
· efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie,
· umiejętność podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji.
Ewaluacja.
Ewaluacja prowadzona będzie w formie ankietowania uczniów, nauczycieli oraz rodziców i będzie dotyczyła następujących obszarów:
· zgodność programu innowacyjnego z jego założeniami,
· atrakcyjność programu dla uczniów,
· osiągnięcie spodziewanych efektów,
· skuteczność stosowanych metod i form pracy.
Wyniki przeprowadzonej ewaluacji zostaną opracowane w końcowym etapie realizacji programu w formie raportu, z którym zapoznani będą uczniowie, ich rodzice, rada pedagogiczna i organ nadzoru pedagogicznego. Raport posłuży do opracowania planu poprawy działań realizowanego programu innowacyjnego.
Uczeń w świecie kultury
Innowacja ta ma na celu kształtowanie
i doskonalenie umiejętności sprawnego poruszania się uczniów w świecie kultury , mass mediów
i technologii informacyjnej. Podczas zajęć uczniowie klas: IV i V poszerzają swoją wiedzę na temat mediów, poznają specyfikę zawodów związanych
z mediami, wyjeżdżają na spektakle teatralne
i obserwują pracę aktorów za kulisami.
Nauczyciele prowadzący: Wioletta Drygalak, Katarzyna Reda
„Praktyczna matematyka”
to cykl zajęć przeznaczony dla uczniów II i III klasy gimnazjum o zainteresowaniach matematycznych przy zastosowaniu technologii informatycznej.
Celem wprowadzenia innowacji jest rozbudzenie zainteresowań uczniów matematyką poprzez włączenie do zajęć komputera. Uczniowie chętnie uczestniczą
w zajęciach, pomagają sobie wzajemnie i wspólnie motywują się do pracy.
Nauczyciel prowadzący: Małgorzata Domańska
„Moja Mała Ojczyzna”
Innowacja ta obejmuje elementy edukacji regionalnej. Założeniem tego programu jest wzbogacenie doświadczeń dzieci o wiedzę o otaczającej je rzeczywistości. Dzieci poprzez osobiste doświadczenia poznają zagadnienia związane ze swoją najbliższą okolicą i swoją Ojczyzną. Dzięki realizacji tego programu rozszerza się perspektywa uczniowskiego poglądu na świat, a w szczególności rozbudza zainteresowanie uczniów własnym dziedzictwem kulturowym.
Nauczyciel prowadzący: Anastazja Gajewska
„Mały ratownik- pierwsza pomoc dla najmłodszych”
Uczestnikami tych zajęć są uczniowie klasy drugiej SP. Wyposażenie uczniów w umiejętności właściwego reagowania w sytuacji zagrażającej życiu i zdrowiu, wykształcenie w nich postawy odpowiedzialności
za zdrowie własne i innych jest podstawowym założeniem tej innowacji. Podejmowane działania
w ramach tego przedsięwzięcia uczą dzieci właściwych zachowań, bezpieczeństwa, empatii oraz wrażliwości.
Nauczyciel prowadzący: Wioletta Szymiec
„Będę wielkim mówcą”
Jest to innowacja pedagogiczna o charakterze logopedycznym skierowana do uczniów kl. I-III edukacji wczesnoszkolnej. Ma na celu wypracowanie u uczniów umiejętności właściwego porozumiewania się
z otoczeniem poprzez szereg ćwiczeń, zabaw rozwijających i wzbogacających słownictwo dziecka
oraz stymulujących jego językowy rozwój, ułatwiający mówienie, a następnie czytanie i pisanie.
Nauczyciel prowadzący: Monika Sułkowska
Projekt i wykonanie: www.anroma.pl