Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

 

Plan lekcji

Office 365 - Porady

Rada Rodziców

Dziennik elektroniczny

Biblioteka

RODO

Odwiedź nasz kanał na YouTube - ZSPWK PLAY

28 marca 2014r. uczennice naszej szkoły: Aleksandra Kwiatkowska, Aleksandra Szkoda i Roksana Sornat wraz z nauczycielem p. Urszulą Warmuz skorzystały z zaproszenia Zespołu Szkół w Porębie, by wziąć udział w debacie „Wykorzystanie środków unijnych w edukacji szkolnej”.

Gościem specjalnym debaty był Poseł do Parlamentu Europejskiego, Premier Rządu RP w latach 1997-2001 prof. Jerzy Buzek. Pan prof. ujął wszystkich swoją niezwykłą osobowością, skromnością i humorem. Chętnie odpowiadał na zadawane pytania, żartował, rozmawiał z młodzieżą. Na koniec wspomniał o motto Unii Europejskiej - „Zjednoczona w różnorodności” w kontekście obecnej polityki europejskiej i Ukrainy.

Nasz kolega – absolwent Kamil Kajdas, miał okazję poznać prof. Jerzego Buzka. W roku 2010 wziął udział w konkursie historycznym na prezentację komputerową „Nasze Dziedzictwo” i wygrał I miejsce, a nagrodą była wycieczka do Brukseli ufundowana przez Biuro Poselskie Profesora Jerzego Buzka. Dla zainteresowanych odsyłamy do http://www.zspwk.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=295:qnasze-dziedzictwoq&catid=69:wydarzenia-2009-2010.

W debacie wzięła udział również Pani Poseł na Sejm RP Krystyna Szumilas, która omówiła założenia nowego programu europejskiego „Erasmus+” - „Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk”. Przedstawiła propozycje dla młodzieży na lata 2014-2020.

Na debatę uczennice zebrały i przygotowały materiały na temat wykorzystywania środków unijnych w naszej szkole oraz pytania do prof. Jerzego Buzka.


Projekty edukacyjne współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego pełnią w naszej szkole bardzo ważną rolę i funkcję w podnoszeniu efektów kształcenia. Dzięki temu szkoła wzbogaciła się w pomoce dydaktyczne, uczniowie zyskali dodatkowe godziny, a nauczyciele możliwość nieodpłatnego udziału w dokształcaniu i doskonaleniu zawodowym.

Jesteśmy Zespołem, w skład zespołu wchodzi: Przedszkole, Szkoła Podstawowa i Gimnazjum. Na każdym etapie edukacyjnym realizowane są i wykorzystywane środki unijne.

PRZEDSZKOLE

  • Wsparcie istniejących przedszkoli na terenach wiejskich gminy Siewierz” - głównym celem tego projektu było zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej oraz zwiększenie uczestnictwa dzieci w wychowaniu przedszkolnym. Nastąpiło wydłużenie godzin pracy przedszkola do 17.00 oraz zatrudnienie dodatkowego personelu. Celem projektu było także podniesienie świadomości rodziców dzieci w wieku przedszkolnym o znaczeniu wczesnej edukacji dla dalszego rozwoju dziecka i uzmysłowieniu jak istotne jest podjęcie decyzji o skierowaniu do przedszkola oraz stworzenie możliwości właściwego rozwoju dzieci poprzez utworzenie grup zgodnych z wiekiem uczestniczących w niej dzieci. Korzyści z projektu to wydłużenie czasu pracy w przedszkolu, dodatkowe zajęcia: logopedia, język angielski, rytmika.
  • Klucz do upowszechniania edukacji przedszkolnej w Siewierzu” - dzięki temu projektowi powstała nowa grupa dla najmłodszych wychowanków w Przedszkolu, którzy zostali wyposażeni w „Zabawy fundamentalne”, uczestniczyli w zajęciach rozwijających kompetencje kluczowe. Ponadto rodzice zostali objęci szkoleniem z zakresu treningu wychowawczego i pracy z dziećmi. Przez cały czas trwania projektu wychowanków wspomagał ich logopeda oraz oligofrenopedagog.

SZKOŁA PODSTAWOWA

  • Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” - istotą tego projektu było wielokierunkowe i wieloaspektowe wspieranie rozwoju uczniów nakierowane na rozwój kompetencji kluczowych, poprzez praktyczne działania dzieci pod kierunkiem nauczyciela. Praca z dziećmi była prowadzona podczas zajęć obowiązkowych oraz na zajęciach dodatkowych. Integralną częścią działań nauczyciela było nawiązanie ścisłej współpracy z rodzicami wychowanków. Uświadomienie rodzicom doniosłości podjętych działań zwiększających sukces edukacyjny i życiowy dziecka pozwala na kompleksową współpracę w obrębie trójpodmiotowości: uczeń, nauczyciel, dom rodzinny, a tym samym zapewnia skuteczną realizację działań i osiągnięcie celów. Dzięki temu projektowi nasza szkoła została wyposażona w liczne pomoce dydaktyczne wspomagające dzieci w rozwoju.
  • Radosna Szkoła” - dzięki temu projektowi do nowej świetlicy szkolnej zakupiono siedziska, maty, chusty animacyjne, klocki, zestawy figur geometrycznych, piłki i materace oraz układanki, zestawy gier i instrumenty muzyczne. Dzięki nowemu wyposażeniu uczniowie mają czas na dowolną zabawę zgodnie ze swoimi upodobaniami i zainteresowaniami. Utworzone kąciki zabaw angażują emocjonalnie dzieci, kształtują umiejętności motoryczne, spostrzegawczość, sprawność i zdolności manualne, precyzję i celowość ruchu oraz wyobraźnię przestrzenną. Uczą współżycia i współdziałania w grupie, pobudzają fantazję, relaksują oraz wzbogacają ekspresję twórczą najmłodszych.
  • Comenius – dzięki temu projektowi została nawiązana współpraca ze szkołami w Hiszpanii, Francji, Włoch i Turcji napisaliśmy wspólnie projekt, który nosi tytuł: „Poznając siebie nawzajem, poznajemy Europę”. Celem tego działania było poznanie naszych miejscowości i krajów, aby zaznajomić się z Europą. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest analiza niektórych aspektów kulturowego i przyrodniczego dziedzictwa Europy. Poprzez ten projekt uczniowie zdobyli lepszą wiedzę i starają się zrozumieć zróżnicowanie europejskich populacji, aby rozwinąć w sobie tolerancyjny stosunek oraz szacunek dla różnorodności.


Oprócz naszych działań w ramach projektu Comenius od kilku lat współpracujemy ze szkołą na Węgrzech. W ramach tej współpracy organizowana jest od kilku lat polsko-węgierska wymiana młodzieży. Uczniowie wyjeżdżają na Węgry, by poznawać kulturę i zwyczaje panujące w tym kraju, równocześnie ucząc się języków obcych. Mieszkając u rodzin węgierskich komunikują się bowiem po angielsku i niemiecku. Następnie dzieci z Wojkowic Kościelnych goszczą u siebie dzieci węgierskie, które z kolei mają możliwość poznać tradycje polskie. Taka wymiana przynosi wiele korzyści zarówno dla naszej szkoły jak i szkoły na Węgrzech. Zawiązują się nowe przyjaźnie i znajomości.

GIMNAZJUM

  • Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie. Ogólnopolski program rozwoju kompetencji kluczowych w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych i przedsiębiorczości dla uczniów gimnazjów. Celem projektu jest zachęcenie uczniów gimnazjów do rozwijania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie nauk ścisłych oraz kształtowanie wśród nich postaw przedsiębiorczych. W ramach projektu organizowane były następujące działania: przygotowanie autorskich programów rozwijania zainteresowań uczniów szkół gimnazjalnych w zakresie nauk ścisłych i przedsiębiorczości, przygotowanie materiałów szkoleniowych dla gimnazjalistów z zakresu nauk ścisłych oraz przedsiębiorczości, w tym także materiałów do nauczania na odległość, realizacja zajęć w oparciu o przygotowane programy i materiały na terenie 73 gimnazjów z obszaru całego kraju, organizacja konkursów naukowych dla uczniów biorących udział w projekcie z atrakcyjnymi nagrodami, organizacja wycieczek oraz obozów naukowych dla uczestników projektu po zakończeniu każdego roku szkolnego, organizacja atrakcyjnych wykładów pokazowych przy współpracy z Politechniką Poznańską. W ramach projektu uczniowie naszej szkoły uczęszczają na 4 godziny dodatkowych zajęć prowadzonych przez koordynatora projektu.
  • e-Akademia Przyszłości” projekt ten był realizowany przez Wydawnictwo  Szkolne i Pedagogiczne S.A. i współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. „e-Akademia Przyszłości” miała na celu kształtowanie u uczniów kompetencji kluczowych, które pomogą im w rozwoju zdolności i osobowości oraz pozwolą na jak najlepsze funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie. W Projekcie uczniom zaproponowane zostało kształtowanie kompetencji kluczowych w ramach wybranych przedmiotów nauczania z wykorzystaniem 168 jednostek e-learningowych. Każda z tych jednostek była atrakcyjnym, multimedialnym programem zawierającym treści nauczania oraz ćwiczenia kształtujące wybrane umiejętności i sprawdziany. Dla wyróżniających się uczniów Wirtualnej Szkoły, po pierwszym i drugim roku realizacji Projektu, zostały zorganizowane pięciodniowe obozy naukowe w ośrodkach akademickich.  Natomiast jeden z nauczycieli naszej szkoły (p. Urszula Warmuz) została nagrodzona i wyróżniona w konkursie na scenariusz lekcji metodą WebQuest.
  • INTERBLOK” miał na celu zwiększenie zainteresowania uczniów szkół gimnazjalnych kontynuacją nauki na kierunkach techniczno-przyrodniczych poprzez stworzenie programu interdyscyplinarnego nauczania blokowego ukierunkowanego na rozwój umiejętności praktycznych i twórczego myślenia. Nasza szkoła otrzymała certyfikat, a następnie nauczyciel p. Sylwia Wolańska przeprowadziła warsztaty dla dyrektorów i nauczycieli innych szkół na temat projektu „INTERBLOK”.
  • Koszykówka po angielsku dała możliwość rozwijania swoich sprawności fizycznych oraz umiejętności językowych. Celem głównym projektu było zwiększenie poziomu aktywizacji i integracji społecznej przyczyniającej się do realizacji strategii rozwoju kapitału ludzkiego na terenach wiejskich gminy Siewierz. Dzięki temu projektowi upowszechniano wśród społeczności wiejskiej aktywny tryb życia oraz promowano wartości takie jak: postępowanie fair play, praca grupowa, samodyscyplina. Realizacja projektu przyczyniła się do stworzenia atrakcyjnej formy spędzania wolnego czasu dla młodzieży, wyrównanie jej szans rozwojowych, ograniczenie zachowań o charakterze patologicznym oraz budowanie tożsamości społeczności lokalnej oraz dumy z bycia mieszkańcem danej miejscowości. Zaangażowani uczniowie uczestniczyli w zajęciach sportowych w wymiarze 4 godzin tygodniowo oraz zajęciach z języka angielskiego- 2 godziny tygodniowo. Dodatkowo otrzymali profesjonalny strój oraz koszykarski słowniczek angielsko-polski.
  • Uczniowie Gimnazjum od kilku lat biorą udział w projekcie „Młodzi głosują”.


Dzięki inicjatywie i wsparciu Urzędu Miasta i Gminy w Siewierzu nasza szkoła uczestniczy w wielu przedsięwzięciach. Na terenie naszej placówki działa Centrum Kształcenia na odległość w ramach projektu „Centra kształcenia na odległość na wsiach” i jest dofinansowywany z funduszy Unii Europejskiej. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępu do edukacji oraz zmniejszenie dysproporcji pomiędzy wsią, a miastem. Projekt adresowany jest w szczególności do osób z utrudnionym dostępem do edukacji, które pragną usystematyzować swoją podstawową wiedzę, podnieść swoje kwalifikacje zawodowe, zdobyć nowe umiejętności, zwiększyć swoje szanse na rynku pracy. W ramach projektu Centrum Kształcenia Na Odległość, uczestnicy mogą skorzystać z bezpłatnej oferty szkoleń dostępnych poprzez platformę e-learningową, a każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie ukończenie kursu.


NAUCZYCIELE

  • Szkolenia  realizowane w ramach projektu E-Belfer Junior dla nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego oraz E-Belfer – zastosowanie e-learningu w nauczaniu i samokształceniu nauczycieli w naszej szkole. Efektem tego szkolenia jest wdrożenie innowacyjnych rozwiązań programowych i metodycznych umożliwiających uczniom wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej nowoczesnych środków w procesie uczenia się  (platforma e-learningu).
  • Szkolenie „Nauczyciel Badacz” - o wykorzystaniu ewaluacji wewnętrznej do doskonalenia pracy z uczniem i rozwoju szkoły.


Reasumując w naszej szkole realizowane są projekty unijne, z których korzysta cała społeczność szkolna.

Aleksandra Kwiatkowska, Aleksandra Szkoda, Roksana Sornat

Redakcja „WOJKO”

{morfeo 205}