Nowe technologie dodają skrzydeł! Wspólne interaktywne ćwiczenia i poglądowy system uczenia w jednym. Lekcje z multibookiem są ciekawsze. Tak w skrócie można opisać lekcje, jakie odbywają się w klasie I edukacji wczesnoszkolnej w Wojkowicach Kościelnych. W nowym roku szkolnym 2011/2012 wychowawczyni klasy I wraz z Dyrekcją Zespołu Szkolno – Przedszkolnego podjęła decyzję o włączeniu w proces nauczania technologii multimedialnej w postaci multibooka.
Multibook to elektroniczna wersja podręcznika (treść przeniesiona „jeden do jednego” z książki), wzbogacona o elementy multimedialne. Do jej prezentowania potrzebny jest komputer i rzutnik. Dobrym uzupełnieniem może być też tablica interaktywna. Pracownie klas I-III edukacji wczesnoszkolnej, dzięki staraniom Dyrekcji szkoły, zostały doposażone w taki właśnie zestaw urządzeń.
Program multibook przeznaczony jest dla nauczycieli do wykorzystania na lekcji. Koncepcja pracy z tym programem zakłada, że każdy z uczniów ma przed sobą własny, tradycyjny podręcznik, a na tablicy interaktywnej (ekranie) wyświetlana jest jego wersja elektroniczna z komputera nauczyciela. Nauczyciel w każdej chwili może powiększyć wybrany fragment z widocznej na ekranie rozkładówki, pokazać rozwiązania zadań, odtworzyć nagrania, a także zaprezentować dodatkowe materiały (np. zdjęcia). Program pozwala na łatwe przejście z części podręcznikowej do ćwiczeń i gramatyki związanych z danymi zadaniami.
Multimedialny podręcznik to publikacja elektroniczna z numerem dopuszczenia MEN. Zawiera w sobie treść podręcznika i zeszytów ćwiczeń. A wszystko to wzbogacone o materiały multimedialne: filmy, animacje, nagrania muzyczne, pokazy slajdów i zdjęcia. Krótko mówiąc, multibook zbiera w jednym miejscu wszystkie materiały dydaktyczne potrzebne do prowadzenia zajęć i czyni te zajęcia ciekawszymi niż kiedykolwiek wcześniej. Ponadto multibook podsuwa wartościowe pomysły na wykorzystanie płyt z nagraniami, jest więc fantastycznym uzupełnieniem publikacji papierowych. Reasumując:
1. Daje możliwość prezentowania wybranych zagadnień w sposób czytelny, wyrazisty, a jednocześnie atrakcyjny dla uczniów.
2. Rozszerza zawartość podręczników o materiały dodatkowe.
3. Pozwala angażować u ucznia różne receptory (wzrok, słuch, dotyk, orientacja przestrzenna) w celu poznania omawianych zagadnień.
4. Umożliwia szybką weryfikację poprawności wykonania ćwiczeń - zarówno nauczycielowi, jak i uczniom.
5. Uczy samooceny.
6. Zawiera wzorce poprawnego czytania oraz kształtnego pisania liter i cyfr.
7. Pozwala na indywidualizację i różnicowanie stopnia trudności zadań podczas codziennych zajęć.
8. Jest dla uczniów atrakcyjniejszą formą niż klasyczny podręcznik.
9. Daje możliwość podglądu całej publikacji i drukowania każdej strony, co umożliwia np. przygotowanie materiałów w powiększeniu dla dzieci słabowidzących.
10. Dzięki tej publikacji zajęcia stają się ciekawsze - zarówno dla uczniów, jak i dla nauczycieli.
{morfeo 70}