Temat: Zabawy maluchów z grą planszową „Ścieżka zdrowia”.
Cele:
- ćwiczenie pamięci wzrokowej
- kształtowanie koncentracji uwagi
- dostarczanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i fizycznej
- budowa świadomości i schematu własnego ciała
- wdrażanie do współpracy w parach
- doskonalenie poczucia równowagi
- wyciszenie, odprężenie
- nauka czytania ….
- reakcja na sygnały oraz polecenia nauczyciela
- przestrzeganie zasad
Metody pracy: opis …..
Gra planszowa została zaprojektowana dla dzieci 3-4 letnich. Celem gry jest nie tylko zmobilizowanie dzieci do aktywności ruchowej, ale również utrwalania kolorów , przeliczania od 1-6, odczytywanie znaków i przestrzegania zasad.
Pomoce:
Gra planszowa dostosowana do wieku dzieci, kostka do gry, pionek, szarfy, woreczki, obręcze i płyta CD.
Opis gry.
Kolorowe pola mają kieszenie, w których znajdują się ćwiczenia do wykonania. Biorąc pod uwagę wiek i możliwości dzieci, zabawa musi być atrakcyjna i dawać wiele radości, dlatego przewidziane zostały zabawy:
- słowno-ruchowe ( paluszkowe, masażyki, wierszyki animowane ruchem),
-zabawy ruchowe (na czworaka, skoczne, bieżne, elementem ruchu, przy muzyce ) ,
-zabawy muzyczne ( utrwalanie poznanej piosenki z ruchem, uwrażliwianie na różne elementy muzyki, tempo muzyki),
-ćwiczenia gimnastyczne ( leżenie, klęki, podpory)
Pomoce: szarfy, obręcze, skakanki , woreczki, klocki.
Zaletą tej gry jest możliwość zmiany oraz stopnia trudności.
Zasady gry:
-wybrane dziecko rzuca kostką
- Wybieramy dziecko, które skacze odpowiednią ilość pól wyrzuconych na kostce.
- zadaniem dla pozostałych jest skoczyć tyle razy ile wskazuje kostka oraz wypowiadanie kolorów na których znajduje się aktualnie gracz
- jeżeli dziecko dotrze do odpowiedniego pola , wyciąga z kieszonki polecenie
- nauczyciel odczytuje wraz z dziećmi zadanie, a następnie je wykonują
- Zbiórka dzieci.
- Dzieci siadają na dywanie w kole. Nauczyciel zapoznaje z zasadami gry. Następnie wyznacza dziecko do rzuty kostką. Dzieci liczą od 1-6. Wyznaczony uczestnik stoi na starcie, następnie skacze odpowiednia ilość pól ( pozostali również skaczą określając kolor pola, na którym na którym znajduje się zawodnik).
- Ćwiczenie do wykonania.
- Zegar z szarfami.
Dzieci otrzymują od nauczyciela szarfy, unosząc w górę ręce z napiętymi szarfami i wykonują ruchy zegara na boki.
- Rzut do koszyka.
Nauczyciel rozdaje dzieciom woreczki . Ich zadaniem jest trafić woreczkiem do koszyka z wyznaczonej odległości.
- Kotki- zabawa dźwiękonaśladowcza.
Naśladowanie kocich ruchów i wydawanie dźwięków.
- Pociąg- zabawa muzyczna.
Nauczyciel wyznacza maszynistę. Dzieci ustawiają się i poruszają w tempie melodii.
- Maluję kółeczko – zabawa słowno ruchowa ( ćw. wyciszające). Dzieci siadają jeden za drugim i stosują się do poleceń zawartych w wierszyku.
Maluję kółeczko
Maluję kółeczko (rysujemy jednym palcem koło na plecach)
w środku z kropeczką, ( w środku koła stawiamy kropeczkę)
promyki słoneczne, ( rysujemy promienie jednocześnie obiema rękami, zaczynając od środka pleców)
zygzaki bajeczne, ( rysujemy jednocześnie obiema rękami zygzaki po całych plecach)
a wszystko uklepię, ( klepiemy po plecach delikatnie całymi dłońmi )
poszczypię, ( delikatnie szczypiemy obiema rękami w kilku miejscach na plecach)
podrapię, ( delikatnie drapiemy obiema rękami w kilki miejscach na plecach)
przebiegnę po pleckach, ( przebiegamy po plecach wszystkimi palcami obu rak z dołu do góry)
aż dreszczyk cie złapie. ( szczypiemy delikatnie w szyję)