Zielone pieniążki to grupa uczniów ZSPWK współpracująca w ramach „Koła przyrodniczego” obejmująca dziewczyny i chłopców gimnazjum (szef zespołu Julia Oziębło, Dominika Knapik, Jagoda Kielan, Bartosz Cieślik, Tadeusz Słaboszewski, Piotr Kubica, Mateusz Kopczyński,). Nasza grupa nazywa się „Zielone pieniążki” ponieważ celem naszych działań jest propagowanie Odnawialnych Źródeł Energii (OZE).
W roku szkolnym 2014/2015 zdobyliśmy pierwszą nagrodę za stronę Internetową opisującą ekologiczne działania Naszej szkoły (www.inicjatywa-zspwk.wix.com/ochrona-srodowiska ). W bieżącym roku stworzyliśmy kolejną stronę( www.inicjatywa-zspwk.wix.com/wegiel), na której rozważamy zasadność korzystania z węgla kamiennego oraz jego wpływ na środowisko. Teraz postawiliśmy sobie jeszcze większe wyzwanie. Postanowiliśmy przystąpić do dwóch wieloetapowych konkursów badawczych „Postaw na Słońce”: konkurs filmowy oraz konkurs badawczy. Patronami tych konkursów są między innymi Ministerstwo Środowiska, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Uniwersytet Warszawski i Politechnika Warszawska i inni. W ramach konkursu filmowego stworzyliśmy scenariusz filmu promującego „Fotowoltaike”, a następnie nakręciliśmy go. Nauczyliśmy się planować swoje działania , współpracować w grupie, zapoznali się z warsztatem filmowca, reżysera, scenografa oraz kunsztem aktorskim. Efektem jest film zgłoszony do konkursu promowany w Youtube oraz na stronie i Facebooku szkoły www.youtube.com/watch?v=hr8h3t4E9HU . Mięliśmy przy realizacji tego filmu mnóstwo zabawnych chwil, a montażysta nasz kolega Mateusz Kopczyński, musiał sprostać naszym wymaganiom w zakresie budowy i struktury filmu. Dzięki temu poznaliśmy zagadnienia związane z prawem autorskim, nauczyliśmy się obsługi programów graficznych oraz programów do tworzenia filmów. Do naszych obowiązków należało również raportowanie z postępów prac na platformie Postaw na Słońce.
Kolejnym konkursem w którym uczestniczymy (Postaw na słońce )jest projekt badawczy, którego celem jest upowszechnienie wśród młodego pokolenia Polaków wiedzy na temat korzyści środowiskowych i ekonomicznych jakie daje wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii (Odnawialnych Źródeł Energii OZE), a w szczególności ogniw fotowoltaicznych. W trakcie przygotowań zapoznaliśmy się z tematyką Odnawialnych Źródeł Energii, przeprowadziliśmy inwentaryzacje urządzeń elektrycznych w naszej szkole, za pomocą kalkulatorów na platformie obliczyliśmy zużycie energii dla każdego pomieszczenia w szkole, w tym dla sali komputerowej. Następnie wyliczyliśmy koszty instalacji fotowoltaicznej, która zapewniałaby 100% energii potrzebnej do poprawnego działania pracowni. Zaplanowaliśmy również rozmieszczenie elementów instalacji na dachu szkoły oraz wyliczyliśmy kompensację czyli ile drzew trzeba byłoby posadzić by zużyły cały dwutlenek węgla wyprodukowany w celu produkcji energii. Promowaliśmy OZE na terenie szkoły przygotowując akademię oraz kampanię plakatową oraz opracowaliśmy sprawozdanie energetyczne budynku szkoły dla p. Dyrektor Aleksandrą Młynarską i ściśle współpracowali z nią oraz opiekunem Radosławem Kurkowskim. Przygotowaliśmy również materiały promocyjne (plakaty), prezentację na akademię, redagowaliśmy sprawozdania z każdego etapu projektu konkursowego oraz tworzyliśmy dokumentację fotograficzną. Wiemy, że uczestniczymy w ważnym dla nas i dla Polski działaniu, ponieważ my sami możemy mieć wkład w zmianę świata na lepsze poprzez odejście od konwencjonalnych źródeł energii na rzecz Odnawialnych Źródeł Energii.
{morfeo 268}