W tym roku szkolnym nauczyciele i uczniowie Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Wojkowicach Kościelnych przystąpili do programu Ocenianie Kształtujące w Szkole Uczącej Się. Jest to kompleksowy program, którego celem jest podniesienie efektywności nauczania i uczenia się przez wykorzystanie oceniania kształtującego. Zastosowanie metod OK pozwala nauczycielowi modyfikować dalsze nauczanie i przekazywać uczniom informację zwrotną pomagającą im się uczyć. Wejście do programu to pierwszy krok na drodze do uzyskania przez szkołę Tytułu Szkoły Uczącej Się – certyfikatu jakości nauczania z wykorzystaniem OK.
Ocenianie kształtujące jest jednym ze sposobów budowania atmosfery uczenia się. Akcentowane jest w nim wspieranie uczniów przez nauczycieli, brak konkurencji, motywowanie i zwiększanie odpowiedzialności uczniów za uczenie się. We wdrażaniu OK ważny jest aktywny uczeń, świadomy swojej roli w procesie uczenia się. Ocenianie kształtujące jest sposobem pracy nauczycieli i uczniów, który polega na systematycznym pozyskiwaniu informacji o przebiegu procesu uczenia się uczniów. Nauczyciel, który stosuje ocenianie kształtujące określa cele lekcji i formułuje je w języku zrozumiałym dla ucznia. Przed przystąpieniem do planowania lekcji zastanawia się, jakie cele chce zrealizować z uczniami podczas lekcji. Określa też, co chce, aby uczniowie osiągnęli. Często cel, który stawia sobie nauczyciel, może być dla ucznia niejasny. Dlatego nauczyciel musi go tak sformułować, aby stał się on zrozumiały dla każdego ucznia. Pod koniec lekcji wraz z uczniami nauczyciel powinien sprawdzić, czy cel został osiągnięty. Uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało ocenie. Należy ustalić, co będzie brane pod uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu). Jasne kryteria pomagają uczniom przygotować się do sprawdzianu oraz wykonać pracę tak, aby postawiony przez nauczyciela cel został zrealizowany. Nauczyciel konsekwentnie ocenia tylko to, co zapowiedział wcześniej. Uczniowie – na podstawie podanych kryteriów oceniania – wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wskazówki, jak je poprawić. Ma to dwojaki sens: z jednej strony dobrze rozumieją kolegę, którego pracę sprawdzają, gdyż przed chwilą wykonywali to samo zadanie, a z drugiej – uczą się od swojego kolegi: ustalania kryteriów oceniania (co oceniam?) i umiejętności dawania informacji zwrotnej (jak to komunikuję?) Jeśli uczeń sam potrafi ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i czyni z niego aktywnego uczestnika tego procesu.
Jesteśmy przekonani, że wdrożenie programu OK w Szkole Uczącej Się przyczyni się do podniesienia efektywności nauczania w naszej szkole.