Czytanie wypełnia wszystkie przestrzenie rozwoju dziecka, wpływa wszechstronnie na:
- intelekt,
- emocje,
- rozwój społeczny,
- wiele innych, niezdefiniowanych obszarów.
Każdy moment czytania i każdy tekst inaczej działa na dziecko.
Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest czynnością prawdziwie magiczną zaspokaja bowiem wszystkie potrzeby emocjonalne dziecka, znakomicie wspiera jego rozwój psychiczny, intelektualny i społeczny, jest jedną z najskuteczniejszych strategii wychowawczych, a przy tym przynosi dziecku ogromną radość i pozostawia cudowne wspomnienia. Ale to jeszcze nie koniec atutów głośnego czytania. Czynność ta jest łatwa, nie wymaga od nas, dorosłych, szczególnego przygotowania, jest przyjemna i inspirująca także dla czytającego.
Czytanie jest dziś czynnością ważniejszą niż kiedyś, jeszcze w tak nieodległej dla nas dorosłych przeszłości. Nasz świat staje się coraz bardziej nowoczesny, a zarazem skomplikowany. Informacje docierają do nas z wielu źródeł, a te nowsze zaczynają wypierać te starsze, niegdyś niezastąpione. Elektronika dominuje w naszym życiu. Bardzo szybko uznanie zyskała także wśród dzieci. Czy to źle? Pewnie nie, ale wszystko zależy od właściwych proporcji i umiejętności korzystania z dóbr nowoczesnych środków przekazu. Dziecko chłonie wszystko i nie należy mu się dziwić, że kolorowe bajki telewizyjne, gry komputerowe, a także tablety i telefony komórkowe są tak pożądanymi przez przedszkolaki gadżetami. To w dużej mierze cywilizacja telewizyjna wychowuje nasze dzieci, a jak wskazują badania zbyt częste oglądanie telewizji wpływa negatywnie na ich rozwój. Telewizja często nie rozwija u dzieci myślenia, wyobraźni, niekiedy wywołuje lęki. Dlatego też dorosły powinien kontrolować to, co oglądają dzieci, a czas ten równoważyć innymi czynnościami jak właśnie czytanie książek.
Głośne czytanie dziecku jest lekarstwem na zagrożenia jakie płyną ze strony współczesnej cywilizacji. Czytanie dziecku bajek jest także bardzo ważnym sposobem oddziaływania na osobowość malucha. Sprzyja nie tylko rozwijaniu wyobraźni, ale również poznawaniu świata, poszerzaniu doświadczeń, kształtowaniu systemu wartości i rozwijaniu uczuć wyższych. Miłość do literatury może być sposobem na uczenie się przez całe życie. Tą miłość każdemu dziecku powinni zaszczepić rodzice i pielęgnować ją wspólnie z paniami w przedszkolu, a później i w szkole przez kolejne lata życia dziecka. Każde dziecko bowiem poza potrzebami materialnymi ma także potrzeby psychiczne, których zaspokojenie ma kluczowe znaczenie dla jego rozwoju.
Nauczyciele świetlicy szkolnej w każdym miesiącu zapraszali wszystkich wychowanków na wspaniałą przygodę z książką. W teatralnych odsłonach „Spotkań z bajką”, w pięknej scenerii wzbogaconej efektem światła i dźwięku uczniowie mieli okazję przenieść się do krainy: „Królowej Śniegu”, „Królewny Śnieżki”, „Jasia i Małgosi”, „Calineczki”, „Ratatuj”, „Czerwonego Kapturka”. Uczniowie z każdego przedstawienia wychodzili z niespodzianką nawiązującą do bajki, a wykonaną przez nauczycieli lub ze słodkim upominkiem.
Wczesne kontakty ze sztuką, teatrem pozwalają wyrobić u dziecka nawyk odwiedzania ośrodków kultury jako miejsca atrakcyjnego spędzania wolnego czasu, zachęcają do rozwoju własnej twórczości. Umożliwiają mu przeżywanie wzruszeń, gdyż dziecko utożsamia się z losem bohaterów. Te elementy dają możliwość kształtowania wielu pozytywnych cech charakteru: wrażliwości estetycznej, moralnej, społecznej. Dzieci dzięki bajkom tworzą własny system norm i zasad, rozszerzają samoświadomość. Głęboko przeżywają treść baśni - nie są ich biernymi odbiorcami. Dziecko w świecie bajek może spotkać przyjaciół, przeżyć wspaniałe przygody i to wszystko stanowi magię, która pozostawia cudowne wspomnienia.