„MAŁY RATOWNIK- PIERWSZA POMOC DLA NAJMŁODSZYCH”
Każdy człowiek, któremu powierza się bezpieczeństwo, zdrowie i życie drugiego człowiek, powinien nieustannie zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności jaka spoczywa na nim. Odpowiedzialność jest tym większa, im młodszy jest podopieczny. Niezmiernie ważne znaczenie w ratowaniu poszkodowanych mają właśnie osoby przygodne. Często o dalszych losach decydują pierwsze minuty pomocy. Warto więc znać podstawowe zasady działania podczas wypadków, na które napotykamy w życiu codziennym – tak, aby pomagać a nie szkodzić. Pierwsza pomoc przedmedyczna służy ratowaniu zagrożonego życia. Podstawę do działania stanowi niezbędna wiedza medyczna i ćwiczenia praktyczne.
30.05.2014 r. zakończyły się zajęcia z innowacji pedagogicznej „ Mały ratownik- pierwsza pomoc dla najmłodszych”. Adresatami innowacji byli uczniowie klasy II SP zamieszkujący na wsi, którzy ze względu na prace w gospodarstwach domowych i na polach, są bardziej narażeni na wiele niebezpieczeństw. Znacznie częściej są także świadkami wypadków rolniczych i mogą stanowić ważne ogniwo w akcji ratowniczej. Zajęcia uwrażliwiły młodego człowieka na krzywdę ludzką i potrzebę niesienia pomocy. Uczniowie nabyli umiejętność kontrolowania emocji, nie wpadania w panikę oraz unikania pochopnych działań.
Realizacja innowacji odbywała się w formie zajęć pozalekcyjnych w ramach godzin z art. 42.
Celem innowacji było kształtowanie świadomości i postaw dzieci sprzyjających bezpieczeństwu własnemu i innych oraz przygotowanie dzieci do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń, zdobywanie wiedzy i umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, kształtowanie postaw prospołecznych. Uczniowie na zajęciach poznali przykłady wielu nieprzewidzianych zdarzeń, w których konieczne były działania pierwszej pomocy.
Dzieci zostały przygotowane do podejmowania właściwego sposobu pomocy potrzebującym, jak i wzbogaciły swoje zainteresowania podstawową wiedzą medyczną. Zadania i formy realizacji zostały dobrane odpowiednio do wieku i stanu wiedzy ucznia klasy drugiej.
Dzięki zaproszeniu do współpracy wolontariuszy dodatkowo wzrosło zainteresowanie tematem. Najwięcej emocji wzbudziło samodzielne przeprowadzenie resuscytacji na fantomie. Innowacja przyniosła spodziewany efekt w postaci ugruntowania tak ważnej w dzisiejszych czasach wiedzy. Na zakończenie zajęć wszyscy uczestnicy otrzymali certyfikaty.
Uczniowie klasy drugiej wraz z wychowawczynią serdecznie dziękują rodzicom za zaangażowanie i pomoc w przeprowadzeniu zaplanowanych działań.