Obecnie uczniowie rzadko sięgają po książki, które- jak sądzą- nie mówią o prawdziwym życiu, o ich problemach. Czytanie lektur szkolnych często kojarzy się im z zajęciem nudnym, trudnym i niepotrzebnym. Wielu uczniów odrzuca książkę, bo jej przeczytanie wymaga czasu, wyciszenia, odcięcia się od realnego świata.

Przed nauczycielem stoi poważne zadanie poszukiwania różnorodnych form pracy i odczytywania znaczeń, które zachęca ucznia do lektury, rozbudzą jego ciekawość, skłonią do refleksji, aby w książkowej historii zobaczył on sprawy ważne także dla siebie. Umiejętne prowadzone spotkanie z lekturą, światem jej bohaterów może stać się dla ucznia sposobem na rozpoznawanie własnych problemów i zmierzenie się z trudem ich rozwiązania. Klasa VI była inicjatorem gry na podstawie lektury pt. „ Hobbit czyli tam i z powrotem”. Uczniowie na placu szkolnym szukali skarbu. Czy znaleźli? hmmmm zapytajcie ich sami…