Postanowiłam przeprowadzić zajęcia w klasie V z wykorzystaniem metody uczniowie dyskutują i debatują, z jej odmianą ,,za i przeciw”, (w formie rozprawy sądowej), a także drogą odgrywania ról i przygotowania symulacji procesu sądowego.

Wybrana przeze mnie metoda polega na wymianie poglądów między członkami dwóch stron, które bronią tezy przeciwnej do tej, jaką reprezentuje druga grupa. Ława sędziowska oskarża tytułowego bohatera powieści Marka Twaina – Tomasza  Sawyera . Zebrane na tych zajęciach informacje zostały podczas debaty wzbogacone o opinie niezbędne w procesie tworzenia charakterystyki bohatera. Moim celem było nie tylko utrwalenie wiadomości o losach postaci literackiej, ale również kształcenie umiejętności wyrażanie własnej opinii o niej popartej silnymi argumentami.

W ramach zajęć z wykorzystaniem metody debaty:

  • przygotowałam uczniów do formy pracy na zajęciach,
  • podałam na wstępie reguły zachowania podczas rozprawy i sposoby prezentowania własnych poglądów (w formie czytelnych wskazówek),
  • słuchałam uważnie wypowiedzi dyskutantów, starałam się ich nie komentować lecz tylko naprowadzać na właściwy tok argumentowania mówiąc np. ,,Proszę wyjaśnić sądowi, co pani mecenas miała na myśli …”,
  • zachęcałam uczniów do dyskutowania między sobą (ustaliłam, że członkowie zespołów mówią naprzemiennie),
  • pilnowałam, aby dyskusja nie „rozmyła się” w dygresjach,
  • dbałam, by nie została „zmonopolizowana” przez kilku najaktywniejszych uczniów, sprawiedliwie rozdzielałam dyskutantom prawo głosu,
  • podsumowaniem zajęć było omówienie rezultatów pracy każdego z obozów, a także w pewien sposób odczytanie wyroku w sprawie.

Poprosiłam strony procesu, aby przygotowały sobie odpowiedzi na pytania:

  1. O co wnoszą podczas rozprawy oskarżyciele, a o co obrońcy? ( na początku)
  2. Jakie zarzuty przeciwko oskarżonemu przygotowała prokuratura?
  3. Jakie są argumenty obrony na postawione zarzuty?
  4. Jakie dowody przygotowały strony na poparcie swoich argumentów?

Podczas zajęć, na których miało miejsce zaprezentowanie wyników pracy zespołów obaj przewodniczący grup ,,prowadzili’’ proces. Uczniowie byli zadowoleni z wprowadzonej na lekcji ciekawej metody – debaty i dyskusji. Każdy z uczestników starał się odegrać prawidłowo daną postać.

{morfeo 135}