Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Marii Skłodowskiej – Curie w Wojkowicach Kościelnych realizują edukację filmową. Poprzez udział w warsztatach filmowych oraz uczestnictwo w projekcjach filmowych uczniowie rozwijają zainteresowania różnymi dziedzinami kultury, poznają specyfikę literackich i poza literackich sposobów wypowiedzi artystycznej. Kształtują hierarchię wartości, swoją wrażliwość, gust estetyczny. Potrafią wyodrębnić elementy dzieła filmowego i telewizyjnego. Nabywają umiejętność wskazywania cech przekazów audiowizualnych.

Udział w wyjazdach do kina i warsztatach pozwolił uczniom poznać wartościowe kino, pogłębić wiedzę na temat sztuki filmowej, rozwijać wrażliwość i przygotowanie do samodzielnego obcowania z kultury.

Uczniowie klasy IV, V, VIA i VIB uczestniczyli w warsztatach filmowych na temat – „Małe porządki w świecie filmu – poznajemy gatunki filmowe”. Jest to projekt realizowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w zakresie edukacji medialnej. Warsztaty odbyły się na Uniwersytecie Śląskim – Wydział Nauk o Ziemi w Sosnowcu.

W czasie lekcji uczniowie poznali pojęcie rodzaju filmowego i główne rodzaje filmowe. Dowiedzieli się czym charakteryzują się filmy fabularne. Poznali pojęcie fabuły i fikcji. Nauczyli się określać filmy łączące cechy różnych rodzajów filmowych. Lekcja była efektem współpracy Kingi Cesarz – filmoznawczyni absolwentki Uniwersytetu Jagiellońskiego i Marcina Pieńkowskiego – Filmoznawcy i krytyka filmowego, absolwenta Uniwersytetu Łódzkiego. Lekcja była przygotowana w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego w szkole podstawowej.

Po warsztatach uczniowie wzięli udział w potrójnym seansie filmowym. Każdy z filmów przedstawiał po jednym z głównych gatunków filmowych. Najpierw odbyła się projekcja filmu pt. „Gramy do końca!” z gatunku dokument. Film opowiadał prawdziwą historię grupki dzieci z Grecji, które postanowiły poprosić burmistrza swojego miasta o wybudowanie boiska w ich okolicy. Film ten bardzo spodobał się wszystkim uczniom. Następnie obejrzeli obraz „Piotruś i wilk”, należący do gatunku animacja. Nagrodzony Oscarem w 2008 roku film opowiadał historię chłopca - Piotrka - który spróbował złapać wilka. Kolejnym i ostatnim seansem była fabuła „Kamera! I akcja!”. Była to opowieść o chłopcu, który uciekał od rodzinnych problemów znajdując sobie wiele zainteresowań. Ten film także spodobał się wszystkim, dzięki połączeniu w nim  humoru i elementów dramatu.

Kolejnym etapem realizacji edukacji filmowej był wyjazd do kina na film "Podróż na tajemniczą wyspę 3D".

Sprawozdanie z filmu

Film zabrał nas na Tajemniczą Wyspę, gdzie szczyty gór opływają złotem, a słonie są wielkości kota. Jednak wyspa kryje także wiele mrocznych miejsc i nieprzyjaznych zwierząt. Dzięki w nowoczesnej technologii oraz w największym możliwym formacie 3D – przeżyliśmy niezwykłą przygodę swojego życia. Mieliśmy okazję poczuć się tak jakbyśmy sami stąpali po nieznanej ziemi kryjącej sekret wyspy. Wraz z czwórką podróżników dowiedzieliśmy się, jaki sekret kryje w sobie tajemnicza wyspa, której nie ma na żadnej mapie.

Główny bohater - Sean Anderson odbiera zakodowany sygnał o pomoc z wyspy, której nie ma na mapie. Znajduje się tam jego zaginiony dziadek, którego Sean postanawia odnaleźć. Pomaga mu w tym ojczym oraz pilot helikoptera Gabato i jego córka Kailani. Razem wyruszają w niebezpieczną podróż pełną niesamowitych zwrotów akcji, aby uratować dziadka i uciec, zanim fala sejsmiczna zmyje wyspę z powierzchni ziemi i na zawsze skryje jej skarby. "Podróż na tajemniczą wyspę" to  kontynuacja  światowego hitu z 2008 roku "Podróż do wnętrza ziemi".

Film okazał się świetny, wszystkim się bardzo podobał, był pełny zaskakujących momentów i zwrotów akacji. A my już nie możemy się doczekać kolejnej części, kontynuacji przygód Seana. Wyjazd do kina był wspaniałym pomysłem. Cieszymy się, że mogliśmy się trochę rozerwać i zapomnieć o codziennych, szkolnych obowiązkach. W autobusie podczas powrotu można było usłyszeć zadowolenie z wyjazdu. Oby jak najwięcej.

Kółko dziennikarskie